سفارش تبلیغ
صبا ویژن



دنیای پلیمر

   

علائم اختصاری پلیمرها

قابل توجه مصرف کنندگان :

      مصرف کنندگان ظروف یکبار مصرف باید به علامات اختصاری که در کف ظروف حک شده است توجه کنند مانند PP یا PS و ... این علائم نشان دهند این است که اولاً تولید کننده ظروف بد ینوسیله سعی در اطلاع رسانی به مصرف کننده از نظر نوع کاربرد ظروف داشته است و ثانیاً هر یک از این علائم نشانگر نوع مصرف و کاربرد ظروف یکبار مصرف است .

انواع پلی مرهای مصنوعی مورد مصرف در ظروف یکبار مصرف :

n              پلی اتیلن با وزن مخصوص بالا HDPE

n              پلی اتیلن با وزن مخصوص کم خطی LLDPE

n              پلی پروپیلن PP

n              پلی استیرن PS

n              پلی اتیلن ترفتالات PET

n              پلی کربنات PC

n              پلی آمید PA

 

پلیمر ها :

n       خود پلیمر ها به تنهایی خطر مسمومیت ندارد و به دلیل وزن مولکولی بالا عموماً خنثی بوده و قابل حل نمی باشند . ( درمواد غذایی ) ولی در فرآیند ساخت و تولید پلیمر مواد جانبی دیگری نظیر کاتالیزور ها وجود دارند که ممکن است ذرات آنها به همراه پلیمر وجود داشته باشد یا در صورت عدم تکمیل پلیمریزاسیون مونومرهای اولیه با پلیمر ساخته شده وارد محیط مصرف شود . بنابراین مسأله درجه خلوص پلیمرها به عنوان مسأله مهمی باید مورد توجه قرار گیرد .

قابل توجه مصرف کنندگان

      مصرف کنندگان ظروف یکبار مصرف باید به علامات اختصاری که در کف ظروف حک شده است توجه کنند مانند PP یا PS و ... این علائم نشان دهند این است که اولاً تولید کننده ظروف بدینوسیله سعی در اطلاع رسانی به مصرف کننده از نظر نوع کاربرد ظروف داشته است و ثانیاً هر یک از این علائم نشانگر نوع مصرف و کاربرد ظروف یکبار مصرف است .

   هشدارهای بهداشتی برای مصرف کنندگان

n       بلعیدن و خوردن مواد پلی استایرنی با علائم خاصی در اثر حادثه خورده شدن که این ماده مشاهده نشده است . استفاده از پلی استایرن کریستال برای تولید لیوان و ظروف یکبار مصرف فقط برای مواد غذایی در دمای معمولی توصیه می شود . در دمای بالا منواستایرن باقی مانده درآن از آنها بیرون می زند که در دراز مدت بر روی سیستم اعصاب مرکزی و گلبول قرمز تأثیر سقی میگذارد . استفاده از این پلاستیک برای تولید قطعات پزشکی در در تماس با اعضاء و مایعات داخلی بدن قرار خواهند گرفت به هیچ وجه توصیه نمی شود . از گرم کردن مواد غذایی در ظروف پلی استایرن در مایکروفر خودداری شود .

 

چند نکته در مورد پلیمرها

n ظروف پلی اتیلنی ((PE سفید رنگ جهت بسته بندی و نگهداری روغن ، سرکه و محصولات لبنی ( شیر،‌ دوغ و ماست) و مواد غذایی با حرارت بالا و مرطوب مناسب می باشد .

n استفاده از ظروف پلی پروپیلنی(PP) سفید رنگ برای بسته بندی محصولات لبنی ( ماست ، خامه ، پنیر ) و همچنین زیتون و مواد غذایی با حرارت بالا و مرطوب بلامانع بوده و اخیراً در جهان به جای لیوان های یکبار مصرف شفاف از لیوان های پلی پروپیلنی استفاده می شود .

n ظروف پلی استایرنی شفاف که به نامGPPS) نیز معروف است. برای تولید لیوان و ظروف یکبار مصرف فقط برای مواد غذایی در دمای معمولی توصیه می شود. ولی نمی توان از آن برای نوشیدنی های داغ (چای ، شیرکاکائو و قهوه ) و مواد غذائی با حرارت بالا استفاده نمود .

از گرم کردن مواد غذایی در ظروف پلی استایرن در مایکروفر خودداری شود.

n استفاده از پلی استایرن کریستال استفاده از انواع پلی استایرن برای بسته بندی روغنهای خوراکی ، مارگارین و کلیه محصولاتی که لایه خارجی آنها چربی بوده و در تماس با بسته بندی می باشد ممنوع اعلام می گردد.

n ظروف با جنس انواع پلی استایرن نبایستی برای بسته بندی آندسته از مواد غذایی (خوراکی و آشامیدنی ) که در زمان پرشدن –نگهداری یا مصرف دما بالاتر از 65 درجه سانتی گراد دارند استفاده شود.

در خصوص تاثیر شرایط استفاده از انواع پلی استایرن بر سلامت مصرف کنندگان نتایج حاصله مؤید آن است که:

الف) چنانچه محتوای درون ظرف دمایی بیش از 65 درجه سانتیگراد داشته باشد

ب) با افزایش درصد چربی (چنانچه چربی فاز پیوسته باشد)

میزان مهاجرت شیمیایی افزایش قابل توجهی در ظروف پلی استایرن دارد.

کلیه کارخانه های تولید کننده ظروف و اقلام بسته بندی با کاربرد غذایی و آشامیدنی می بایست برای اقلام مذکور پروانه ساخت دریافت نمایند.

جهت ردیابی و اطلاع مصرف کنندگان می بایست شماره پروانه ساخت ،شماره سری ساخت، علایم اختصاری شرایط مصرف بر روی ظروف حک شود.

کلیه کارخانه هایی که ظروف و اقلام بسته بندی (پلیمری، قوطی، حلب و.....)برای مصارف داخلی خود تولید می کنند باید برای ظروف مذکور پروانه مذکور پروانه ساخت و مسئول فنی جداگانه داشته باشند.

باید رنگدانه های مصرف در تهیه ظروف پلیمری از نوع مناسب جهت کاربرد در بسته بندی مواد خوراکی و آشامیدنی food grade)    ( (تهیه شده از مراکز تولید داخلی دارای پروانه ساخت یا دارای مجوز ورود اداره کل)باشند. 

 



نویسنده » اکا بر » ساعت 10:38 صبح روز سه شنبه 89 مهر 6

<      1   2   3